Podle informací pražského magistrátu cyklostezka Rokytka,
která představuje výjimečné řešení z hlediska technického, bezpečnosti i
komfortu, byla náročná na finance. Možností pro budování stezek ubývá a tak
opuštěná vlečka v Praze byla jednou z možností na rozšíření nabídky cyklostezek
na území Prahy 9. „Bylo by jistě pěkné, kdyby místo 1 000 km navržených
cyklistických tras v generelu páteřních a hlavních tras, z nichž je už
vyznačena více než třetina, protkávalo Prahu stejné množství bezpečných
cyklostezek. Nikdy tomu tak ale nebude. Centrum i širší centrum Prahy je a bude
vždy příliš úzké, příliš lidnaté, příliš dopravní. Neřešíme cyklistickou
infrastrukturu na zelené louce, řešíme ji v živém a dynamickém prostředí
velkoměsta Prahy. Soustřeďujeme se na co nejbezpečnější dopravní řešení,
pracujeme se stávající i částečně známou budoucí dopravní situací v Praze. A
tím spíše musíme využít vše, co je v nepříliš bohaté nabídce pro možné bezpečné
cyklistické stezky. Méně nákladná řešení už byla realizována, v Praze je přes 135 km cyklostezek a celkově
přes 180 km
bezpečných dopravních řešení pro cyklisty," řekl předseda komise Rady hl. m.
Prahy pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Cyklostezka, vedená okolo říčky
Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy.
Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky,
kde pokračuje 3,5 km
nepřerušované komunikace pro cyklisty. Dopravně má stezka význam především pro
Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a
do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí
celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm
set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam
především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih
Prahy. Zatímco v oficiálních materiálech pražského magistrátu se mluví o
140 milionech, jiné zdroje uvádí 157 milionů.
Kolik
to stálo podle magistrátu
Vlastní
stavba cyklostezky (3,2 km)
9,4 mil.
Kč
Terénní
úpravy a odvodnění 42,7 mil.
Kč
Stavby
čtyř nových mostů 71,6 mil.
Kč
Opravy
původních mostů 8,2 mil.
Kč
Čisté
terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)
Financování
Strukturální
fondy EU 82 mil.
Kč
Spolufinancování
MHMP 58 mil.
Zdroj:
Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy
Budou další cyklostezky
ještě dražší?
Podle Pavla Poláka jde o
rozhodnutí, zda chce Praha rozšiřovat svou síť cyklostezek. "Ta laciná
místa jsme již udělali. Teď přijdou ty dražší," dodal. Například stezka v
Lahovicích bude podle něj ještě dražší.
Investuje
se i v okolí: Místo skládky v Hloubětíně vyroste sportovní a
rekreační park
Komplexní
revitalizací černé skládky v Hloubětíně v blízkosti říčky Rokytky se město
rozhodlo nahradit zdevastované území novým sportovním a rekreačním parkem,
jehož součástí jsou in-line dráhy či lezecké stěny. Na obnovu město získalo
příspěvek z evropských fondů. Stav území před realizací projektu byl
alarmující. Celé území bylo zarostlé náletovou vegetací a neslo znaky značné
devastace haldami odpadu různého charakteru.
Co uvedla o
vysočanské cyklostezce další média?
Cyklostezka v pražských
Vysočanech, kterou vystavěl pražský magistrát, je drahá jako stejný úsek
silnice první třídy. Uvedl to dnes Český rozhlas 1 - Radiožurnál. Radiožurnál
uvedl, že průměrně přitom kilometr cyklostezky stojí v Česku asi sedm milionů
korun. Radiožurnál citoval Jaroslava Martinka z Centra dopravního výzkumu,
který uvedl, že průměrně kilometr stojí 6,81 milionu. Předseda pražské ČSSD
Petr Hulinský proto vysočanskou cyklostezku označil za "zlatou".
Bývalý radní Petr Štěpánek (Strana Zelených) a předseda magistrátní komise pro
cyklodopravu Pavel Polák ale (viz hlavní článek) cyklostezku hájí. Drahá je
podle nich kvůli náročným přemostěním. "Nejedná se o cyklostezku, ale o
stavbu, ve které je i stezka," zdůraznil Polák.
Město učiní radikální kroky proti korupci
Koncem února městská
rada na návrh náměstka primátora Milana Richtera souhlasila se záměrem vypsat
veřejnou zakázku a vybrat subjekt, který pomůže při koncipování i realizaci
protikorupčí strategie. „Zahrnuje to například oblast zadávání veřejných
zakázek včetně možnosti provádění auditů a současně by měl umět Praze pomoci
při tvorbě vlastní protikorupční strategie a zabezpečení její realizace," uvedl
Milan Richter (ODS). Cílem je zvýšit transparentnost procesu přidělování
zakázek od jejich zadávání až po definování naprosto transparentního
kontrolního mechanismu. „Postupují tak například ve Velké Británii, Španělsku,
Francii, Švýcarsku a Německu, mají s tím výborné zkušenosti a není důvod
neokopírovat to, co jinde funguje," řekl Richter. Některá kritéria jsou už
jasná - vybraný subjekt nebude nerealizovat žádnou zakázku a nebude se moci
účastnit jiných zakázek, ve kterých je město zastoupeno po celou dobu trvání
smlouvy. Návrh má i podporu opoziční KSČM, která na magistrátu odpovídá za
kontrolu. „Je to racionální návrh a postup, který může městu v definování i
realizaci protikorupční strategie výrazně pomoci, jsem rád, že jsme se na něm
shodli", uvedl předseda kontrolního výboru František Hoffman (KSČM).-
www.NasePraha9.cz se ptá?
Proč tomu
tak je? A chcete to vy Pražané? Jaká je podle vás efektivita těchto cyklostezek
a podobných aktivit? Diskutujte na stránkách www.NasePraha9.cz a účastněte se
ankety o tomto tématu.