Překvapení novináři se žel záhy dozvěděli (dvěma fotografům bulvárních novin a jednomu kameramanovi bulvární TV dokonce praskla na objektivu čočka), holou pravdu, že jen „jednou a dost" a od druhé květnové dekády byl spuštěn provoz metra na Proseku a v Letňanech ve zcela standardních zvyklostech. Přesto je zřejmě pro většinu obyvatel Prahy 9 metro velkým přínosem především při spojení s centrem města. Naše Praha 9 opakovaně informovala i o změnách tras autobusů a celého systému dopravy, která se dotkne nejen většiny obyvatel katastru Prahy 9, tedy městských části 9, 14, 18 a dalších příměstských, ale i sousedních čtvrtí Prahy 10, 3, 7 a 8. Informace dále najdete na www.nasepraha9.cz . Dosud byla tato část Prahy dostupná pouze za pomoci autobusů, které víc než kterýkoliv jiný prostředek hromadné dopravy trpí individuální automobilovou dopravou. Z tohoto hlediska je tedy metro zcela novou kvalitou pro tuto oblast, která umožní dosažení centra Prahy do třiceti minut. V dnešní době má síť metra 59,1 km a 57 stanic, které slouží denně cca 1,6 milionům občanů Prahy a Středočeského kraje. Denně přepraví metro na 3 miliony cestujících. IV. provozní úsek tratě C metra překonal dlouho nezdolatelnou překážku, spojení centra města se severní terasou, jejíž obyvatelé byli dlouhá léta odkázáni na tramvajovou či autobusovou dopravu. V pátek 9. května od ranního výjezdu spojů navázala na provoz metra povrchová doprava. Tři nové stanice metra poskytují bezbariérový přístup a všechny tři stanice mají novinku v podobě světelného pásu tvořeného LED diodami, které světelně upozorňují na bezpečností pás při hraně nástupiště. Pražský Dopravní podnik vydal k otevření nového úseku brožuru, která stručně informuje o historii vzniku pražského metra a představuje nové stanice Střížkov, Prosek a Letňany a je ke stažení na jeho stránkách. Organizátor pražské integrované dopravy ROPID vydal ke změnám v dopravě Oblastní jízdní řád, který naleznete na www.ropid.cz.
foto Jan Bělohubý