„Deregulace má v naší městské části tříletý cyklus postupného navyšování,“ říká místostarosta Bohumil Zoufalík, „a smyslem je narovnat ztuhlý trh s byty, limitovat černý trh a také umožnit možnost získat důstojné bydlení třeba pro ty mladé rodiny s dětmi, kterým regulované nájemné tuto možnost téměř odepíralo.“V těchto týdnech dostávají nájemníci obecních bytů dopis od správních firem o druhé fázi zvýšení nájemného. To nové bude platit od ledna 2009. V Praze 10, stejně jako ve všech ostatních pražských částech a jiných českých městech, deregulace probíhá postupně ve víceletých etapách. Již první zkušenosti ukazují, že žádný sociální otřes nenastal a že dokonce počet těch, kteří se zajímali o možnosti pomoci, kterou radnice Prahy 10 připravila, byl opravdu zanedbatelný. Rozdíl oproti jiným částem města jen v tom, že Praha 10 k tomuto procesu přistoupila s platností od 1. ledna 2008, jinými slovy o rok později než ostatní pražské městské části a to z důvodu časového posunu o platnosti voleb do zastupitelstva v roce 2006. „Koncepce deregulace je ale dlouhodobá a konsensuální,“ uvádí místostarosta Bohumil Zoufalík (ODS), odpovědný na bytovou politiku v Praze 10, „a již loni naše pracovní skupiny sladily deregulaci s ojedinělým záchytným systémem případné pomoci těm, kteří by platby vyššího nájemného nezvládli.“ Na přípravě se podílely i komise složené ze zástupců všech politických stran zastupitelstva. Jde o to, aby využívání bytového fondu bylo efektivní a ekonomické a zároveň také spravedlivé. „Všichni víme, že v dřívějších dobách extrémní sociální hledisko trh s byty zmrazilo a mnohé byty byly drženy spekulativně kvůli cenové výhodnosti a dokonce nelegálně pronajímány. Dokonce mnohé mladé rodiny s dětmi potřebovaly větší byt, ty ale ovládal regulovaný a černý trh,“ vysvětluje místostarosta Zoufalík. „V Praze 10 jsme do řešení problematiky černého trhu či dokonce neplatičů zapojili i institut důsledného postupu vůči nim a to včetně exekucí proti neplatičům,“ říká Zoufalík, „a i když se tyto případy daří odhalovat a napravovat, právě uvolnění nájemného pomůže zrychlit docílit zdravější stav bytového fondu a uvolňování nevyužívaných bytů,“ dodává místostarosta Zoufalík.
Kolik bude nájemné?
Neexistuje možnost, jak si každý může vypočíst konečnou výši nájemného v roce 2010. Praha 10 je sdělením Ministerstva pro místní rozvoj (aktuální z léta platné pro rok 2009 najdete na www.mmr.cz), rozdělena do tří oblastí ve smyslu cenových pásem. V nich bude nárůst odlišný. Tímto zákonem také zanikly jednotlivé kategorie bytů, jak byly dříve známé (1. až 4. kategorie), a zavádí se dva typy bytů podle stupně vybavení. Zatím je známá jen výše nájemného za metr čtvereční pro příští rok – tedy od ledna 2009. Ceny nájemného pro příští rok najdete v tabulce a správní firmy průběžně nájemníky informují. Pro další bude teprve stanoveno na základě oficiálních průměrných cen nemovitostí v dané lokalitě. Tyto průměrné ceny nestanovuje radnice, ale Ministerstvo pro místní rozvoj, které vždy k červenci určí ceny v daných lokalitách na příští rok. Průměrné procento zvýšení pro rok 2009 oproti roku 2008 je cca 60 %.
Záchrannou síť využilo jen pár zájemců
„Již od ledna probíhala v Praze 10 pro opravdu potřebné možnost záchranné sítě, kterou jsme připravili. , protože jsme nechtěli, aby deregulace sebou přinesla druhotné problémy,“ uvedl místostarosta Zoufalík, který současně šéfuje i bytové komisi hlavního města Prahy a dívá se na problematiku nejen očima Prahy 10. Předpokládalo se, že v ojedinělých případech mohly nastat problémy s úhradou u některých sociálně slabých skupin obyvatel, třeba starobních důchodců s nízkým důchodem, invalidů, zdravotně postižených, osob bez vlastních příjmů nebo těch, kteří jsou v tíživá ekonomické situaci třeba z důvodu ztráty zaměstnání či dlouhodobé nemoci. Co v takových případech? Tam lze pomoci třeba příspěvkem na bydlení nebo dávkami státní sociální podpory či pomocí v hmotné nouzi – třeba příspěvek na bydlení může pomoci těm, jejichž náklady na bydlení jsou vyšší než 35 %, uplatnil lze také zákon o pomoci v hmotné nouzi nebo životní a existenčním minimu. V těchto případech ale bude nezbytné, aby dotyčný stále platil úhrady nájemného a úřad o své tíživé situaci informoval. „Systém jsme ale nastavili proti zneužití,“ vysvětluje Zoufalík, „a samozřejmě nárok na doplatek na bydlení nevzniká, když žadatel (s výjimkou např. důchodců za přesně vymezených podmínek) odmítne možnost přiměřeného bydlení, které mu radnice nabídne.“ Kompletní přehled možností pomoci včetně zajištění ubytování v areálu Sedmidomky či nabídky malometrážních bytů, které radnice průběžně opravuje, je k dispozici na stránkách radnice (www.praha10.cz) a v informacích úřadu. Jsou určeny pro ty nájemníky bydlící v domech vlastněný městskou částí Praha 10, kteří nebudou mít na vyšší nájem v nepotřebně velkém bytě. „Již několik let využíváme prostředky získané z tzv. prvního nájmu na opravy malometrážních bytů, které mohou sloužit jako tzv. ústupové bydlení,“ vysvětluje Bohumil Zoufalík. „Pracujeme na tom, aby každý rok bylo takových bytů do 40 m2 zhruba 30 až 40, a mohly sloužit těm, kteří bydlí v pro ně nadbytečném prostoru, nájem platí a nový nájem pro ně bude neúnosně vysoký. Navíc tu naopak máme řadu rodin s dětmi, které by rády šly do většího a jsou za to ochotni zaplatit, takže tomuto přirozenému koloběhu může radnice napomoci.“ Po zvýšení v lednu 2008 možnosti zprostředkování výměny za menší byt ale využilo podle radnice jen pár zájemců. Vedení radnice chce poskytováním bytů za první nájem přinést peníze do bytového rozpočtu a vrátit je do sféry bydlení v Praze 10. Stejně tak zamezit spekulacím a přispět k odpovídajícímu bydlení, ale i úhradě za ně, všem skupinám Prahy 10. Opravdu potřebným v odůvodněných případech pak připravila několik možností, jak zvýšený nájem řešit. Vybízí ty, jichž se to týká, aby se v žádném případě nestali neplatiči, ale v případě problémů s placením komunikovali s úřadem, a svou situaci řešili předem. Městská
část nabízí navíc možnost přímé finanční podpory. Tato nadstavba je určena jako případné zmírnění negativních důsledků deregulace pro hůře
finančně situované nájemníky v Praze 10. Má formu daru v paušálu 400 Kč/měsíc na byt, vždy zpětně. Čerpání této podpory má své podmínky
a mohou ji čerpat i lidé žijící v soukromých domech.
Výše nájemného v oblastech Prahy 10 pro rok 2009
(cena za pronájem 1 m2 započítatelné podlahové plochy)
oblast č. 10 katastrální území : Malešice, Strašnice, Vršovice, Záběhlice |
stávající nájemné do 31.12.2008 Kč / m2 |
zvýšené nájemné od 1.1.2009 Kč / m2 |
byt – standardní kvality (dříve kategorie I.) |
48,15 |
73,04 |
(dříve kategorie II.) |
39,75 |
66,34 |
byt se sníženou kvalitou (dříve kategorie III.) |
32,43 |
59,93 |
(dříve kategorie IV.) |
25,86 |
53,50 |
oblast č. 4 katastrální území : Michle |
stávající nájemné do 31. 12. 2008 Kč / m2 |
zvýšené nájemné od 1. 1. 2009 Kč / m2 |
byt – standardní kvality (dříve kategorie I.) |
47,67 |
74,46 |
(dříve kategorie II.) |
39,37 |
67,68 |
byt se sníženou kvalitou (dříve kategorie III.) |
32,12 |
61,12 |
(dříve kategorie IV.) |
25,61 |
54,57 |
oblast č. 2 katastrální území : Vinohrady |
stávající nájemné do 31. 12. 2008 Kč / m2 |
zvýšené nájemné od 1. 1. 2009 Kč / m2 |
byt – standardní kvality (dříve kategorie I.) |
49,47 |
74,70 |
(dříve kategorie II.) |
40,88 |
67,90 |
byt se sníženou kvalitou (dříve kategorie III.) |
33,22 |
61,22 |
(dříve kategorie IV.) |
26,49 |
54,68 |
Průměrný procentní nárůst nájemného za pronájem započitatelné podlahové plochy bytu:
|
Oblast č. 10 Malešice, Strašnice, Vršovice, Záběhlice |
Oblast č. 4
Michle |
Oblast č. 2
Vinohrady |
byt – standardní kvality (I.) |
51,7 |
56,2 |
51,0 |
(II.) |
66,9 |
71,9 |
66,1 |
Byt se sníženou kvalitou (III.) |
84,8 |
90,3 |
84,3 |
(IV.) |
106,9 |
113,1 |
106,4 |
Důležité v rámci deregulace nájemného
– Zvyšování nájemného v obecních bytech je v souladu se zákonem (Zákon č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu). Výše nového nájmu je stanovena Sdělením Ministerstva pro místní rozvoj.
– Jednostranné zvýšení nájemného se týká pouze bytů s regulovaným nájemným, a netýká se bytů se smluvním nájemným.
– Nájemné se skládá ze tří složek: 1. základní nájemné za započitatelnou podlahovou plochu, 2. záloha na služby a 3. poplatek za vybavení bytu v majetku pronajímatele. Navýšení (podle citovaného zákona) se týká pouze první z uvedených složek
– První deregulace byla v Praze 10 poprvé od ledna 2008. Od 1. ledna 2009 bude platit druhé navýšení a další opět pro rok 2010. Míru zvýšení pro rok 2010 určí ministerstvo podle obvyklých cen v dané lokalitě příští léto.
– Oznámení o navýšení a výši nájemného je uskutečněno správními firmami v adekvátním termínu. Pro neoprávněné uživatele doručený dokument není legalizací jejich neoprávněného užívání bytu.
– Zákon nerozlišuje podle dřívějších zvyklostí byty I. až IV. kategorie, ale podle stupně jejich technického vybavení pouze dva typy: byt (standardního vybavení – dříve I. A II. kategorie) a byt se sníženou kvalitou (III. a IV.).
– Radnice Prahy 10 připravila pro případné problémy opravdu sociálně slabých pomoc – především v podobě investicí do oprav malometrážních bytů.
– Lidé by neměli nechávat případné problémy s placením do doby, než se z nich stanou neplatiči – úřad pak nemůže přikročit k pomoci a její poskytnutí se velmi komplikuje.
Tip redakce:
Stránky Ministerstva pro místní rozvoj www.mmr.cz
Stránky Prahy 10 o deregulaci www.praha10.cz/mestska-cast/deregulace.aspx
(zde najdete i přehled možností pomoci včetně formulářů, které je nutné použít pro jejich uplatnění)