S průběhem letošního pokračování participativního rozpočtu bude radnice pravidelně seznamovat.
V loňském roce projekt zaujal několik desítek občanů, kteří se se svými nápady přihlásili s odhodláním zanechat stopu na mapě Prahy 10. Z padesáti podaných návrhů jich bylo 33 posouzeno jako realizovatelné a schopné projít veřejným hlasováním, které proběhlo v únoru tohoto roku a jehož se zúčastnilo 5024 hlasujících. S označením vítěz z této volby vzešlo sedm návrhů, jejichž předpokládané celkové náklady na realizaci byly do stanoveného limitu 5 000 000 Kč.
Jak si vede sedm statečných?
Všech sedmi návrhů se ujali pracovníci z odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje a spolu s jejich navrhovateli pracují na realizaci. Toto úsilí prozatím nebylo v ulicích Prahy 10 moc zřejmé, ale touto dobou už přináší výsledky. U metra Strašnická již došlo k úpravám dřevin a opravě opěrných zídek. Na řadu přijde čištění zdí a výměna mobiliáře.
Pracuje se také v parku Solidarita, v němž kromě revitalizace zeleně projdou opravami lavičky a další místa k odpočinku. Pro ty aktivnější bude vybavení parku obohaceno o houpačku a herní prvek. Všech navržených úprav se návštěvníci parku dočkají na podzim.
Velký pokrok zaznamenal vývoj projektu Sejdeme se na dvoře, jehož realizaci komplikoval majetkoprávní vztah k dotčenému pozemku, jenž má v pronájmu bytové družstvo. Realizační tým musel počkat na souhlas členské schůze. Ten byl v červnu vysloven a i tento projekt bude během září zrealizován.
To samé se ale, bohužel, nedá říci o projektu Revitalizace okolí Botiče, do jehož realizace má co říci správce vodovodů a kanalizací. Díky zákonné povinnosti dodržování ochranných pásem je nutné zpracovat projekt zamýšlené skateboardové dráhy tak, aby bylo normám učiněno za dost, což ale realizační tým neodradilo a snaží se najít kompromisní variantu řešení.
Cykloboxy „pojedou“ na sluníčko
Cyklisté budou moci od podzimu využívat sadu čtyř cykloboxů u Vršovického nádraží tak, jak bylo navrženo v projektu Bezpečné uložení kol na Praze 10. Výhledově je v plánu umístění těchto boxů i u budovy úřadu a u metra Strašnická. Majstrštikem je v tomto projektu fakt, že se podařilo najít dodavatele, který dodává cykloboxy v provedení pohonu na solární energii.
Projekt Zvýšení bezpečnosti chodců na tramvajových zastávkách Radošovická a Kubánské náměstí je jedním z projektů, jejichž realizace je během na dlouhou trať. Vzhledem k tomu, že řeší dopravní záležitosti, a na Kubánském náměstí zasahuje do tramvajové trati, vstupuje do rozhodování o něm několik orgánů státní správy. V současné době je zpracováván projekt tak, aby vyhovoval všem požadovaným normám.
Realizace Kapličky Malešice vyžaduje také hodně trpělivosti. Především musel úřad vyřešit zápůjčku pozemků, které jsou v majetku hlavního města, a nyní probíhá stavební řízení. Ale vzhledem k tomu, že jeden z navrhovatelů je současně tvůrcem projektové dokumentace, probíhá celá příprava na velice profesionální úrovni.
ÚMČ Praha 10
Kde najít informace?
Proces participativního rozpočtování není jednoduchý, ale radnice Desítky řadí realizaci vítězných projektů mezi své priority stejně, jako spuštění druhého ročníku projektu Moje stopa, o němž vám budeme průběžně přinášet informace na www.moje-stopa.cz a na webu a facebooku Prahy 10.