Letní prázdniny již tradičně patří mezi nejvhodnější období, kdy DPP díky snížené poptávce cestujících může přistoupit k rekonstrukcím tramvajových tratí. Pro následující léto společnost připravuje opravy celkem 7,72 kilometrů tratí, včetně doprovodných úprav nástupních ostrůvků s bezbariérovými prvky, trolejového vedení a inženýrských sítí, a to celkem ve čtyřech úsecích (Bělohorská, Průběžná – Švehlova, Karlovo náměstí v úseku Myslíkova – Resslova – Moráň a Braník – Modřany). Celkové náklady na letní program obnovy dosáhnou podle plánovaného rozpočtu 420,88 milionů korun.„Plánované rekonstrukce se uskuteční v úsecích, které patří ke klíčovým dopravním tepnám v metropoli, ale zároveň nebyly již delší čas modernizovány. Samostatnou kapitolou je úsek tramvajové trati z Braníku do Modřan, který byl zasažen povodněmi a je nutné jej opravit. Letní rekonstrukce přispějí k dalšímu snížení průměrného stáří tramvajových tratí v Praze,“ vysvětluje nutnost provedení letních oprav Jan Šurovský, technický ředitel DPP.
Přehled oprav a rekonstrukcí tramvajových tratí v létě 2014:
A) Rekonstrukce tramvajové trati Průběžná – Švehlova
DPP přistoupil k celkové rekonstrukci tohoto úseku tramvajové trati, která propojuje městskou část Praha 15 s centrem metropole, z důvodu výrazně zhoršeného technického stavu. Tramvajová trať naposledy rekonstruovaná v letech 1985 a 1987 vykazovala značné prvky opotřebení, neumožňovala dosáhnout maximální povolené rychlosti a nebyl zde možný provoz nízkopodlažních tramvají 15T.
„Prostřednictvím rekonstrukce chceme zlepšit geometrické parametry kolejí a tím zvýšit pohodlí jízdy pro cestující. Zastávky na trati budou doplněny bezbariérovými přístupy a prvky pro slabozraké a nevidomé. Doplněna bude i zcela nová zastávka Obchodní centrum Hostivař, která uživatelům přes 10 let výrazně chyběla,“ doplňuje Jan Šurovský.
Součástí stavby je také úprava trolejového vedení, v koordinaci provede TSK rekonstrukci několika SSZ ve Švehlově ulici.
Modernizace bude probíhat ve dvou základních úsecích:
- V Olšinách – smyčka Radošovická, od 28. června do 30. srpna 2014
- smyčka Radošovická – Hostivařská, od 28. června do 13. září 2014
Související změny v provozu MHD: linka 22 bude zkrácena na Kubánské náměstí, linka 26 odkloněna na Čechovo náměstí, ve 2. etapě zkrácena na Radošovickou. Linky 51, 57 a 59 ukončeny na Kubánském náměstí, ve 2. etapě na Radošovické.
Délka rekonstruovaného úseku: 3,4 km
Náklady: 174,482 mil. Kč
B) Rekonstrukce tramvajové trati Bělohorská
Rekonstrukce tramvajové trati v tomto úseku započala již 28. dubna 2014, kdy byla zahájena rekonstrukce kolejové části smyčky Vypich, kde je také v rámci příprav na plánované prodloužení metra linky A budována plocha pro odstavy autobusů. Od 28. června 2014 bude pokračovat rekonstrukce tramvajové trati v ulici Bělohorské od křižovatky s ul. Ankarskou po tramvajovou smyčku Královka. „V rámci opravy budou kompletně vyměněny dožívající velkoplošné panely za novou konstrukci se štěrkovým ložem. Povrch tramvajové trati bude ve velké míře zatravněn a budou zřízeny bezbariérové přístupy na zastávky v rekonstruovaném úseku,“ popisuje detaily Miroslav Penc, vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje.
Součástí stavby, která bude kompletně dokončena 30. srpna 2014, je také úprava trolejového vedení a nezbytné úpravy přilehlých komunikací a chodníků.
Související změny v provozu MHD: Zkrácení tramvajových linek 22, 25 a 57 do obratiště Královka.
Délka rekonstruovaného úseku: 2,654 km
Náklady: 163,298 mil. Kč
C) Rekonstrukce tramvajové trati Myslíkova – Resslova – Moráň
Rekonstruována bude tramvajová trať na západním okraji Karlova náměstí, v úseku mezi ústím Myslíkovy ulice a ulicí Na Moráni. Rekonstrukce, která byla vyvolána nevyhovujícím technickým stavem trati, bude rozdělena do 2 základních etap:
1) První etapa bude zahájena 28. června a bude dokončena 19. července 2014, přičemž si vyžádá vyloučení provozu tramvají mezi Myslíkovou a Resslovou ulicí.
Související změny v provozu MHD:
- linka 3 bude odkloněna přes Jiráskovo náměstí
- linky 18 a 24 budou odkloněny přes Výtoň, Palackého a Jiráskovo náměstí
- linka 22 bude odkloněna přes Palackého a Jiráskovo náměstí
- – nově budou zavedeny linky:
– 23 Malovanka – Lazarská – Kobylisy
– 33 Nádraží Braník – Albertov – Karlovo náměstí – Kubánské náměstí.
2) Po obnovení provozu bude následovat druhá etapa rekonstrukce, kdy bude vyloučen provoz od Resslovy ulice na Moráň a Albertov a v ulici Na Moráni (úsek Moráň – Palackého náměstí). Tato etapa bude dokončena 8. srpna 2014.
Související změny v provozu MHD:
- linka 3 bude i nadále odkloněna přes Jiráskovo náměstí
- linky 18 a 24 budou i nadále odkloněny přes Výtoň, Palackého a Jiráskovo náměstí
- linky 10 a 16 budou odkloněny přes Národní třídu a Újezd.
S rekonstrukcí tramvajové trati budou koordinovány i další práce, které budou provádět příslušní správci sítí a komunikací. Tyto práce budou zahájeny s výlukou tramvajového provozu a budou probíhat i po jeho obnovení jako součást přípravných prací plánovaného projektu „Revitalizace Karlova náměstí“. Práce budou spojeny s omezením automobilové i pěší dopravy v příslušných úsecích.
Délka rekonstruovaného úseku: 0,379 km
Náklady: 45,95 mil. Kč
D) Oprava tramvajové trati Braník – Modřany
Opravu tramvajové trati v úseku Nádraží Braník – Nádraží Modřany je nucen DPP realizovat v důsledku dopadu loňských povodní na technický stav trati. V souvislosti s opravou bude od 28. června do 30. srpna 2014 vyloučen tramvajový provoz v úseku Nádraží Braník – Sídliště Modřany/Levského.
Související změny v provozu MHD:
- linky 3, 17 a 52 budou ukončeny ve smyčce Nádraží Braník, ve vyloučeném úseku bude zavedena linka náhradní autobusové dopravy X17.
Délka opravovaného úseku: 0,962 km oprava + 0,325 km prostá výměna
Náklady: 37,15 mil. Kč