Mobilní telefon představuje pro starší lidi či osoby se zdravotním či jiným omezením jistotu, že pokud se dostanou do nesnází, budou si moci přivolat pomoc. Jenže tato jistota (a jistota pro jejich blízké) není dokonalá, dokud v cestě pomoci stojí vytočení telefonního čísla nebo jeho vyhledání v kontaktech. „I to je jeden z důvodů, proč byla do pilotního provozu uvedena služba O2 Tísňová péče, jehož středobodem je červené SOS tlačítko navázané na dispečink tísňové péče,“ uvádí starosta Milan Richter (ODS). Pilotní provoz je realizován ve spolupráci s Městkou částí Praha 10. A jak péče probíhá? Stisk SOS tlačítka na speciálním mobilním telefonu naváže spojení s dispečinkem tísňové péče. „Tam hovor přijme vyškolený operátor se sociálním, zdravotním nebo jiným vhodným vzděláním,“ vysvětluje místostarosta Vladimír Novák (ČSSD). Díky speciálnímu zákaznickému systému má operátor k dispozici sociální a zdravotní profil volajícího, kontakty na rodinu a blízké historii předchozích hovorů, a v případě nutnosti i přibližnou lokalizaci volajícího. Operátor tak může volajícímu efektivně pomoci v nastalé situaci. „Zároveň díky své kvalifikaci může operátor poskytnout volajícímu sociálně-terapeutický rozhovor, pomoci mu dohledat informace, někdy bude stačit zavolat sousedce, aby s náhradními klíči přišla odemknout zabouchnutý byt, jindy bude nutné okamžitě přivolat záchrannou službu,“ vysvětluje místostarosta Vladislav Lipovský (ODS).
O jakou službu jde a komu je určená?
O2 Tísňová péče pro seniory a osoby se zdravotním omezením je komplexní sociální služba, která je uživateli poskytována pomocí speciálního mobilního telefonu, určeného pro seniory. „Základním cílem služby je snížit zdravotní a sociální rizika starých nebo zdravotně postižených osob a umožnit jim žít v jejich vlastním sociálním prostředí, nejlépe doma,“ dodává zastupitel Prahy 10 a poslanec Boris Šťastný(ODS). Výhodou oproti službám fixní tísňové péče provozovaným u nás je zejména mobilita řešení – příslušný uživatel této služby si může zavolat pomoc nejen z domova, ale odkudkoliv, protože se může pohybovat i mimo svůj byt. „Služba je určena zejména osobám, které jsou vystaveni riziku ohrožení zdraví nebo života v případě náhlého zhoršení jejich zdravotního stavu a mají trvalé bydliště na území Prahy 10,“ popisuje místostarosta Bohumil Zoufalík (ODS) důvod, proč radnice k této zatím v Praze ojedinělé službě sáhla. Stejně tak ale službu mohou využívat rodiny, příbuzní, přátelé nebo pečovatelé, kteří chtějí mít jistotu, že je o jejich blízké postaráno.
Proč si službu pořídit?
Službu zajišťuje samostatný dispečink, který je v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Na dispečinku zajišťují poskytování služby odborně školení operátoři, kteří jsou schopni zvládat různé krizové situace a umějí poskytnout nebo zajistit odpovídající pomoc. Uživatel tak má jistotu, že se mu dostane neodkladné a profesionální pomoci, kdykoliv potřebuje a na blízku není nikdo, kdo by mu mohl pomoci. Nejedná se však pouze o krizové situace, na linku je možné volat, i když si uživatel potřebuje prostě jen s někým promluvit, nebo potřebuje radu, jako např. vyhledání kontaktu na úřad nebo osobu.
Modelový příklad krizové situace klienta a následné pomoci
Klient jde na nákup do obchodu. Na ulici upadne, zraní se a není schopen dalšího pohybu. Na svém přístroji, který nosí u sebe, stiskne nouzové tlačítko a ihned se spojí se s našimi operátory na dispečinku. Díky technologiím, které dispečink využívá je schopen určit přibližnou polohu klienta a vyslat pro něj odpovídající pomoc (např. blízkou osobu, rychlou záchrannou službu, apod.). Dispečink je s uživatelem ve spojení až do úplného vyřešení problému.
Co dělat v případě zájmu o službu ?
- Zavolejte na bezplatnou informační linku 800 120 121
- operátor vám vysvětlí další postup a podmínky.
- Na základě zájmu dostanete poštou poukaz na telefon a službu.
- Telefon je dar Městské části Praha 10, která zároveň platí službu do konce tohoto roku pro prvních 1000 zájemců (k 15. ještě cca 900)
- Potom už jen stačí zajít na určenou prodejnu Telefónica, kde s vámi vyřídí vše potřebné.