O problémech s parkováním víme a snažíme se jej řešit. Lidé volají a píší na úřad městské části a stěžují si na „cizí" auta v „našich" ulicích. Musíme ale postupovat podle zákonů a práva, navíc vidím jako potřebné řešit situaci komplexně a systémově a přirozeně v kooperaci s pražským magistrátem a sousedními radnicemi. Žádné modré zóny nová parkovací místa nevytvoří, proto hledáme další řešení včetně parkování ve vnitroblocích či budování a financování parkovacích domů. Na koho si naši obyvatelé nejvíce stěžují a kdo parkuje v hraničních ulicích Prahy 10? Jedná se o vozidla, jejichž vlastníci nechtějí nebo nemohou získat parkovací kartu, která stání vozidla na zpoplatněném území umožňuje, přestože Prahu 2 či Prahu 3 navštěvují, žijí zde, nebo zde sídlí jejich firma. Místní lidé pak mají problém zaparkovat v okolí. Navíc dochází k nerespektování dopravních předpisů, i přes opakované postihy městskou policií parkují vozidla v rozporu s předpisy v křižovatkách, na přechodech, chodnících, v druhé řadě atd. Dochází k omezování chodců. Je znemožněna dopravní obsluha a stěžují si i živnostníci. Městská část Praha 10 nesouhlasila s rozšiřováním rezidenčních zón mimo historické centrum města, považovala tento krok za nesystematický a i proto kromě analýzy nebyly zpracovány další podrobné podklady, nutné k jejímu zavedení.
Bohužel neexistuje jiný způsob, jak vyhradit parkovací místa na veřejné komunikaci rezidentům, než zavedení ZPS. Jakákoli jiná řešení by byla v rozporu s platnou legislativou a jako taková v podstatě právně nevymahatelná. Pokud jsem informován, tak právě v Letňanech v několika ulicích zavedli „svůj" systém, ale strážníci stejně nemohli zasahovat a nyní vedení Leťnan svůj systém bude rušit a sjednocovat s tím celopražským. Ani my nebudeme vymýšlet svůj vlastní systém, aplikovat jej budeme jen na nejproblematičtější lokality sousedící s rezidenčními zónami Prahy 2 a 3 a rozhodně nezůstane jen u nich. Tím totiž parkovací místa nepřibudou a hledání dalších míst (vnitrobloky, příčné parkování, někde využití širokých chodníků, parkovací domy) je tak rozhodně naší prioritou. Přesto jsme nyní podnikli kroky i k zajištění možnosti rozšíření pražských ZPS i na nejkritičtější část území Prahy 10. Byla zadána aktualizace tzv. analýzy dopravy v klidu, která je povinným podkladem pro případné placené zóny. Je třeba si uvědomit, že účelem zóny je v první řadě regulace nezvladatelného náporu vozidel, snížení jejich počtu v místě, upřednostnění rezidentů a zajištění míst pro dopravní obsluhu. V žádném případě nemůže dojít s ohledem na omezenou kapacitu ulic k zajištění parkovacího místa pro všechny, kdo by na získání případné parkovací karty měli nárok. A jak dlouho to může trvat? Je to proces složený z mnoha technických a legislativních kroků, proto není možné přípravu urychlit. Na základě výsledků analýzy musí být zajištěno zpracování optimálně fungujícího projektu. Podoba případné zóny musí být již v průběhu přípravy zveřejněna a musí být na dané téma vedena diskuze. Následuje schválení v orgánech Prahy 10, v městské radě, úprava nařízení HMP, příprava a realizace výběrového řízení správce zóny včetně odvolacích lhůt, získání desítek stavebních povolení na parkovací automaty, stanovení a následná instalace kilometrů vodorovných a mnoha desítek svislých dopravních značek. Velmi rámcově je to rok. Rozhodně ale tyto úvahy či konkrétní kroky mohou následovat je po obsáhlé veřejné diskuzi, kterou se již nějakou dobu snažíme vyvolávat. Zatím nebudu prozrazovat konkrétní údaje, ale v dubnu chystá Praha 10 velkou veřejnou kampaň a diskuzi. Její součástí bude i zásadní anketa, která spoluurčí směry rozvoje územního rozvoje, a právě parkování a jeho řešení bude věnována nemalá pozornost. I z toho důvodu velmi doporučuji též příští vydání novin Praha 10, kam vložíme speciální anketní materiál.
Red