Praha 10 a doprava: v číslech
1871 |
První vlaky jezdily po dráze císaře Františka Josefa I. přes Vršovice už od konce
roku 1871. |
1897 |
První tramvaje se na území dnešní Prahy 10 objevily v roce 1897 na hranici Prahy 2 a Prahy 10, v Korunní
třídě. |
1925 |
První autobusová
linka jezdila od 21. června 1925 z Vršovic do
Záběhlic a později až do Hostivaře. |
od 40. let min.
století |
Rozkvět
trolejbusové dopravy na území Prahy 10. |
1972 |
Poslední spoj
trolejbusu vyjel dne 15. října 1972 ze smyčky Orionka, ten byl
také posledním trolejbusovým spojem v celé Praze. |
1978 |
První významnou
trasou metra byla pro Prahu 10 trasa A mezi stanicemi Leninova
(Dejvická) a Náměstí Míru, která byla zprovozněna v roce 1978. Pro Prahu
10 však byla stěžejní až dostavba a otevření stanic Strašnická, Skalka a Depo
Hostivař. |
Pozn.:
Při přípravě článku bylo využito informací z publikací „Slavné stavby
Prahy 10" a „Praha 10 křížem krážem".
Hádanka - doplňovačka:
Nejvyšším místem na území Prahy 10 je
a) vrch
Bohdalec - na rozhraní Michle a Vršovic s lesoparkem a rezidenční
zástavbou, b) vrch Hagibor - u hotelu Don Giovani nedaleko metra Želivského na
rozhraní Žižkova a té části Vinohrad, která patří Praze 10, nebo c) nejvyšší
bod ulice Francouzské (v protnutí s ulící Slovenskou), když tramvaj
z vršovic vystoupá na nejvyšší bod směr Náměstí Míru.
Nadmořská
výška tipovaného nejvyššího místa Prahy 10 je a) 255, b) 273 nebo c) 281 metrů?
Správná odpověď:
Nejvyšším místem na území Prahy 10 je vrch Bohdalec. Vrch Bohdalec leží na rozhraní Michle a Vršovic. Jeho nadmořská výška je 273 metrů a kromě lesoparku je na něm převážně rezidenční zástavba.