Milan Richter: Samozřejmě se to týká asi sto patnácti tisíc obyvatel Prahy 10, i když přímo ne žádného divadla ve zdejší městské části. Nepřímo se to dotýká lidí z Prahy 10 i tak, že v naší městské části bydlí zhruba desetina Pražanů (kteří divadla a další zařízení navštěvují) a přeneseně zde vzniká nemalá části prostředků rozpočtu, které má hlavní město na kulturu. Divadla, která projdou transformačním procesem, budou i nadále dostávat od magistrátu prostředky ve stejné výši jako dosud. Koncepce počítá s tím, že hlavním zdrojem příjmů těchto divadel budou víceleté granty, které magistrát každoročně vypisuje, a vlastní příjmy. Divadla tak zároveň získají větší nezávislost a tvůrčí svobodu. Grantový systém se po transformaci rozroste na celkových 480 miliónů korun. Není pravda, že by se po transformaci posunula produkce divadel k levnějším a divácky líbivějším představením, kde alfou omegou bude návštěvnost. To je silně zavádějící a nepravdivý argument. Činoherní klub, Archa nebo Semafor, ti všichni transformací prošli a na jejich tvorbě se to nijak nepodepsalo, dokonce divadlo Komedie získalo letos ocenění Divadlo roku. Hlavním kritériem pro přidělení víceletých grantů je totiž pouze umělecká hodnota projektu. Mýtus o vypuštění zlatých rybek do rybníku plných dravých štik je holý a účelový nesmysl. O konkrétní podobě transformace u každého z jednotlivých divadel chci osobně jednat. V klidu si sednout a u každého nalézt co nejvhodnější formu transformace. Není to nějaký živelný krok. Záměr transformovat divadla se dá shrnout do několika základních tezí:
- Definitivně zbavíme politiky možnosti rozhodování o kvalitě umělecké činnosti.
- O celém rozpočtu ve výši 480 milionů korun budou rozhodovat na základě umělecké hodnoty již jen obecně uznávaní odborníci na kulturu z grantové komise.
- Městská divadla o peníze nepřijdou. Budou financována z víceletých grantů a vlastních zdrojů.
- Transformace je o změně právní formy a změně způsobu financování na grantové.
- Město bude hlídat kontinuitu divadel na základě vlastnictví ochranné známky.
- Zapojením transformovaných divadel do grantového systému se očekává zvýšení jejich umělecké kvality.
- Transformace by se měla uskutečnit v letošním roce tak, aby se do grantového systému mohla divadla zapojit od počátku roku 2009.
- Praha chce srovnat podmínky na poli kultury a zařadit všechna městská divadla (vyjma Vinohradského a divadla Minor) do standardního grantového řízení.
Hlavní myšlenkou transformačního procesu pražských divadel je narovnání podmínek pro pražská divadla a nastavení spravedlivého systému pro všechny soubory. Není totiž nadále únosný stav, podle kterého dostávají všechna pražská divadla z grantového systému 208 milionů korun a zbývajících osm divadel, které chce Praha transformovat, dostává 260 milionů korun. Do jisté míry chápu, že se divadla změně brání. Mají totiž jisté své peníze. Po transformaci ale o ně nepřijdou, jen budou muset jednou za čtyři roky obhájit své projekty v umělecké soutěži před odborníky. Právě to je ale hnacím motorem kvality. Divadla sice vykonávají veřejnou službu, ale to budou prostřednictvím víceletých grantů i nadále, stejně jako ostatní příjemci víceletých grantů. Transformace se týká Studia Ypsilon, Divadla v Dlouhé, Divadla Na zábradlí, Divadla Spejbla a Hurvínka, Divadla pod Palmovkou, Hudebního divadla v Karlíně, Městských divadel pražských a Švandova divadla. V majetku magistrátu pak nadále zůstane Divadlo na Vinohradech, které má výsostnou funkci tzv. Metropolitního divadla, unikátní dětské divadlo Minor a Symfonický orchestr FOK.