Budova vršovického nádraží byla postavena v roce 1872, k další úpravě a rozšíření pak došlo na samém sklonku století v roce 1899. Práce probíhaly ve třech etapách od roku 2002 a České dráhy za ně zaplatily více než 50 milionů korun. Cílem právě dokončené rekonstrukce proto bylo nejen zkvalitnit prostřední pro zákazníky a zaměstnance ČD, ale také vrátit objektu původní historizující podobu. „Jsem velmi rád, že Praha 10 a její Vršovice mají důstojné zrekonstruované nádraží,“ uvedl při slavnostním znovuotevření vršovického nádraží starosta Vladislav Lipovský. Součástí projektu byla i úprava přednádražního prostoru. „Samotná budova nádraží patří mezi nemovité kulturní památky. Stylově jde o historizující – neoklasicistní objekt s prvky neorenesance,“ upřesňuje ředitel Regionální správy majetku v Praze Jan Skalický. „Také proto byla rekonstrukce velice náročná jak finančně, tak technicky. Bylo potřeba strhnout pozdější přístavby, krovy a stropní konstrukce zbavit dřevomorky, opravit střechu a vyměnit okna i dveře. Obnovili jsme samozřejmě také fasádu a přístřešek nad prvním nástupištěm.“ Ještě před zahájením komplexní opravy vyměnily České dráhy celý systém ústředního vytápění, včetně plynové kotelny. Změnu k lepšímu doznaly v rámci rekonstrukce i interiéry a schodišťové věže. Cestujícím slouží nová odbavovací hala s bezbariérovými přístupy a rekonstruované toalety. V souvislosti s modernizací provozu a změnou potřeb Českých drah byly opravené prostory v I. a II. patře přeměněny v moderní kanceláře, které bude využívat Regionální správa majetku ČD Praha.
Vršovice i pro spojení s městem
„V současné době patří nádraží Praha-Vršovice mezi 5 nejvýznamnějších nádraží v Praze a navíc je tak důležitou součástí systému pražské integrované dopravy,“ dodal starosta Lipovský. Železniční stanice Praha – Vršovice je cestujícími silně využívána, ale téměř výhradně pro cesty z města. Přitom železniční spojení s hlavním nádražím je s jízdní dobou kolem 5 minut mimořádně výhodné a tramvaje mu nemohou konkurovat. Na Nové ani Staré Město není od hlavního nádraží daleko a s ohledem na krátkou dobu jízdy cestujícím z Vršovic ani nemusí vadit, že si ve vlaku už nesednou. Za parkem před staniční budovou se na Vršovické ulici nachází tramvajové i autobusové zastávky. Významná železniční stanice Praha – Vršovice se skládá z několika částí: osobního, vjezdového a seřaďovacího nádraží a z čekacích kolejí. Rozkládá se na velkém území mezi Nuslemi, Zahradním Městem a Hostivaří. Před staniční budovou leží devět kolejí dopravních a za nimi devět manipulačních. Cestujícím slouží tři nástupiště, příchod na ostrovní je podchodem.
Zajímavosti z vršovického nádraží
– První železniční trať – dráha císaře Františka Josefa z Vídně přes České Budějovice do Prahy (na dnešní hlavní nádraží) – prochází územím Vršovic od roku 1871, ale nádraží zde bylo zřízeno asi o deset let později. Jeho původní název zněl Nusle – Vršovice, od roku 1912 byl změněn na Vršovice – Nusle. Vršovice i Nusle byly připojeny k hlavnímu městu Praze v roce 1922 a od roku 1941 nese zdejší železniční stanice současný název Praha – Vršovice.
– Dnes vyjíždějí z Vršovic osobní vlaky na tři tratě. Bývalá dráha císaře Františka Josefa má dnes v úseku Praha – Benešov u Prahy číslo 221 a do Benešova je dvoukolejná a elektrifikovaná. Osobní (zastávkové) vlaky zde jezdí ve špičkách pracovních dnů v intervalu 30 minut a mimo špičku 60 minut, což umožňuje cestujícím si snadno zapamatovat doby odjezdů vlaků.
– Druhá trať vede z Vršovic do Krče, Braníka, Modřan a Vraného nad Vltavou, kde se rozděluje na větve do Čerčan a do Dobříše. V jízdním řádu má číslo 210. Osobní vlaky na trati 210 jezdí v nepravidelných intervalech, zhruba jeden spoj za hodinu. Osobní dopravu ve Vršovicích doplňují vlaky, které zde mají konečnou a jezdí odtud po trati 070 přes hlavní nádraží, Čakovice a Neratovice ve směru na Mladou Boleslav.
– Zdroj: Společnost pro veřejnou dopravu.