Výzkum byl připraven tak, aby bylo možné srovnat aktuální odpovědi respondentů s jejich postoji v minulých letech. S pražskou MHD jsme spokojení, říká o 6 % více cestujících než loni. Redakce dle svého slibu od prosincového vydání novin (archiv v PDF na www.NasePraha10.cz) uveřejní v tomto čísle další díl zveřejňování argumentů ROPIDu na nejčastější námitky občanů Prahy 10. Anketní průzkum provedla na základě objednávky ROPID společnost Czech Consult mezi cestujícími ve druhé polovině listopadu 2012 rovnoměrně v době přepravních špiček i mimo ně, v pracovní dny i o víkendech na 60 místech Prahy. Tohoto anketního výzkumu se zúčastnilo 3 126 respondentů. Spokojenost s pražskou MHD vyjádřilo 93 % cestujících (téměř 60 % respondentů zvolilo odpověď Spokojen, přes 10 % Velmi spokojen a necelých 25 % Téměř spokojen). Při průzkumu v roce 2011 bylo s MHD v Praze spokojeno 87 % a v roce 2009 79 % cestujících. Spokojení jsou cestující také s kapacitou vozidel MHD, kterou ohodnotili průměrnou známkou 2,3 (při známkování 1 až 5 jako ve škole). V roce 2011 byl výsledek horší, známka měla hodnotu 2,54 a v roce 2009 jen 2,74. Nadprůměrně spokojení jsou lidé také s dodržováním jízdních řádů. Skoro 40 % cestujících souhlasí s výrokem, že pražská MHD je spolehlivá, pokud nedojde k nějaké mimořádné události, a dalších 57 % se přiklonilo k výroku, že pražská MHD je obvykle spolehlivá, to je na stupnici 1 až 5 dvojka.
Zářijové změny: 11 % cestujících vnímá více přestupů
Průzkum se zaměřil také na otázky, týkající se změn v MHD, které Praha spustila 1. září 2012. Šesti procentům cestujících se jejich obvyklá cesta zrychlila, 19 % prodloužila a 74 % cestujících se vůbec nic nezměnilo. Obdobný výsledek přinesla otázka na změnu počtu přestupů po prvním září, 2 % cestujících říkají, že jim přestupů ubylo, 11 % že přibylo a 87 % z nich se nic nezměnilo. „Že se skutečný počet přestupů cestujícím zvýšil jen mírně, ukazuje i meziroční srovnání,“ upozorňuje Pavel Procházka z ROPIDu. „S jedním přestupem cestuje dnes 43 % cestujících, loni to bylo 38 %. Dva přestupy má letos na své trase 30 % lidí, loni to bylo 28 %. Průměrný počet přestupů je 1,35.“ V závěrečné části výzkumu známkovali cestující řadu aspektů pražské MHD od 1 do 5 jako ve škole. Otázky zahrnovaly oblasti bezbariérovosti a přístupnosti vozidel i nástupišť, dostatku informací o plánovaných změnách, srovnání délky cesty MHD a autem, včasnosti či modernosti hromadné dopravy v hlavním městě. Průměrná známka, kterou cestující systému Pražské integrované dopravy vystavili, má za všechny otázky hodnotu 2,05 (známkování 1 až 5 jako ve škole).
Diskutuje se i o linkách 163 sa 188
„Před uvedenými změnami jsme byli s dopravou na sídlišti Malešice (linky 188, 155, 133) velmi spokojeni, ale nyní se situace výrazně zhoršila,“ informovala redakci Dagmar Andresová z Malešic. Dodává: „Nastupujeme na stanici Hostýnská – autobusy jedoucí na metro Želivského mají dlouhé intervaly, na stanici se hromadí velký počet čekajících lidí, v odpoledních hodinách se zástup čekajících rozmnoží o studenty průmyslové školy a učně SOÚ na Třebešíně. Často se stává, že přijede linka 188 a hned v závěsu 163. Potom následuje velký časový propad. Obdobná je situace i v opačném směru. Nešlo by jízdní řády pro obě zmíněné linky lépe zkoordinovat? Jejich souběh je poměrně častý. Navíc dlouhé autobusy na lince 188 v případě, že se na stanici setkají s autobusem linky 133, částečně zablokují levý jízdní pruh. Jsme velmi spokojeni s linkami 177 a zejména 195, které jezdí přesně, spolehlivě a v přijatelných intervalech, také k lince 133 nemáme žádné výhrady,“ dodává čtenářka z Malešic. K tématu těchto malešických linek je v tabulce i vyjádření ROPIDu. V příštím čísle nebo v online novinách www.NasePraha10.cz zveřejníme další blok dopravního tématu Prahy 10.
VÝTKY RADNICE Prahy 10 A OBČANŮ, PŘEDLOŽENÉ ROPIDU
• Zrušení tramvajové linky 19 a situace v tramvajové zastávce Mezi Hřbitovy,
• Změna trasy linky 6,
• Změna nástupní zastávky Želivského pro autobusové linky 124, 139, 150 a 213,
• Koordinace autobusových linek 163 a 188 v oblasti Malešic,
• Kapacita autobusové linky 135,
• Provoz a kapacita autobusových linek 138 a 196,
• Změna výstupní zastávky Želivského pro autobusové linky 163 a 188 (Noviny Praha 10 – prosinec 2012 – též v archivu v PDF na www.NasePraha10.cz)
Vyjádření ROPIDu k námitkám Prahy 10
Změna nástupní zastávky Želivského pro autobusové linky 124, 139, 150 a 213
V rámci rekonstrukce tramvajové trati došlo od 1. 11. 2012 ke zkapacitnění tramvajové zastávky pro směr Flora, respektive Nákladové nádraží Žižkov, což umožňuje rovněž zastavování autobusových linek 124, 139, 150 a 213 v této zastávce a je tak dosaženo pohodlné přestupní vazby mezi tramvajemi a autobusy. Ve prospěch přesunu první nástupní zastávky Želivského do této tramvajové zastávky hovořilo dlouhodobě klesající využití nástupní zastávky v terminálu. Nové uspořádání zastávek navíc umožňuje bezpečnější a bezkoliznější průjezd autobusových linek ve směru do Vršovic, a tím zvýšení jejich pravidelnosti, navýšila se i kapacita autobusového terminálu pro odstavování vozidel.
Změna trasy linky 6
Linka 6 byla v úseku Otakarova – Kubánské náměstí málo využívaná, je proto na základě vyhodnocení přepravních průzkumů vedena v nové trase ze Spořilova přes Náměstí Bratří Synků a Albertov do centra města. Tato nová trasa nabízí přímé spojení ze Spořilova a oblasti Bohdalce (zastávka Chodovská) do centra jako alternativu, která má za cíl odlehčit metru C a tramvajové trati v Ječné ulici, které jsou na hranici kapacity propustnosti trati. Linka 22 zatím nevykazuje zásadní změnu poptávky vlivem změny trasy linky 6, naopak lince 22 nyní více odlehčuje prodloužená linka 4 na Kubánské náměstí. Pro spojení z I. P. Pavlova do zastávek Nádraží Vršovice a Bohemians mohou cestující využít „krátké“ spoje linky 11 končící na Náměstí Bratří Synků a přestoupit v zastávce Otakarova na linky 7 a 24 (v tomto směru) nebo v zastávce Náměstí Bratří Synků přestoupit na linku 193 směr Nádraží Vršovice.
Koordinace autobusových linek 163 a 188 v oblasti Malešic
Autobusové linky 163 a 188 jsou vzájemně koordinovány ve společném úseku Želivského – Limuzská. Optimální koordinaci lze zajistit v obdobích, kdy mají linky společný nebo násobný pravidelný interval. V ostatních obdobích, kdy nejsou intervaly vzájemně násobné, je snaha alespoň o maximální koordinaci tak, aby nedocházelo k situacím, kdy jedou obě linky ve stejné časové poloze. K termínu 20. 11. 2012 došlo k změně jízdních řádů obou linek právě za účelem zlepšení vzájemné koordinace.