Urbanisticko-architektonická studie obchodní ulice Moskevská, kterou zpracoval architektonický ateliér Cigler-Marani architects,
je první fází hledání nejvhodnější podoby a fungování tohoto významného veřejného prostoru naší městské části.
Charakteristika prostoru:
Ulice Moskevská úhlopříčně protíná historickou část Vršovic a jako významná dopravní tepna veřejné tramvajové dopravy spojující městskou část s centrem hlavního města je zároveň nejdůležitější
obchodní ulicí Prahy 10. V prostoru mezi náměstím Svatopluka Čecha a Vršovickým náměstím je koncentrováno nejvíce obchodů a restaurací,
včetně významných bankovních institucí. Ulice Moskevská je přirozeným současným i historickým centrem Vršovic a v jistém smyslu i celé městské části. Ovšem samotná ulice a k ní přiléhající veřejné prostory (náměstí Svatopluka Čecha, Vršovické náměstí, předprostory sokolovny, kostela sv. Mikuláše a Husova sboru) mají mnohem větší potenciál v možnostech jejich využití pro obchod a rekreaci místních obyvatel. Kvalitní návrh s následnou realizací přeměny veřejného prostoru by proto měl umět tento potenciál využít, prostranství různého charakteru propojit, zatraktivnit lokalitu i pro návštěvníky a přispět ke spokojenému životu obyvatel.
- Cíle studie:
• Rehabilitovat fenomén společensky významné obchodní ulice s jasným vymezením prostoru pro dopravu (veřejná hromadná, pěší, cyklistická a individuální automobilová) s důrazem na bezpečnost a pohodlí jejích nejvíce ohrožených účastníků (chodci a cyklisté) v souladu s přijatou Strategií pro veřejné prostory.
• Zvýšit atraktivitu veřejného prostoru pro místní obyvatele i návštěvníky, staré i mladé.
• Oživit místa s potenciálem a historií.
• Vytvořit bezkolizní funkční systém zásobování obchodů zbožím.
• Propojit různorodá prostranství v jednotné centrum Vršovic se zachováním jejich jedinečných charakterů.
• Zajistit chodcům snadnou a bezpečnou prostupnost územím.
• Navrhnout celek i jednotlivosti s maximální možnou uživatelností a minimalizací nároků na údržbu.
• Stavebně-technickým uspořádáním prostoru zamezit porušování pravidel silničního provozu, podpořit plynulost
a bezpečnost dopravy.
• Vhodně doplnit veřejný prostor kvalitní městskou zelení a mobiliářem.
Popis studie:
Ve studii dochází ke sjednocení použitých materiálů s jasným vymezením
jednotlivých prostorů pro různé druhy dopravy. Jsou rozšířeny chodníky, doplněna stromořadí, vymezen pruh pro cyklisty a přeskupeno parkování automobilů. V celé délce řešeného území je sdružen dopravní prostor pro tramvaje a automobily (osobními vozidly pojížděný tramvajový svršek). Pro odstranění hlukové zátěže z dopravy je optimalizováno vedení tramvajové trati a povrch pojížděný automobily je z asfaltu. Podélná stání podél celé tramvajové trati zvyšují přehlednost uličního profilu i bezpečnost a plynulost dopravy. Celkový počet legálních parkovacích stání je v řešeném území zachováván.
V první etapě budou, v závislosti na postupu prací při opravách infrastruktury, rekonstruovány:
(1) Tržíček (vymezeno ulicemi Krymská a Kodaňská)
Malé náměstí trojúhelníkového tvaru hostilo trhy a jarmarky již v historii.
V současnosti je veřejné prostranství se značným potenciálem využíváno výhradně pro parkování. Po revitalizaci se zde budou moci konat trhy pravidelně každý víkend. Středový prostor je možné využít kromě trhů i pro veřejná umělecká představení – v západní části prostranství je stupňovitý objekt využitelný jako hlediště. Východní strana (kde jsou provozovány restaurace a obchody) je doplněna řadou stromů s možností osazení restauračních předzahrádek. Cílem těchto úprav je oživit zajímavý postranní prostor a využít energie místních
aktivních obyvatel, kteří se snaží resuscitovat historii místa.
(2) Heroldovo náměstí
Rozšířený prostor Moskevské ulice nad historickou budovou spořitelny byl v minulosti nazýván Heroldovým náměstím. Nové úpravy spočívají především ve zúžení profilu vozovky v Moskevské na minimum nutné k dopravní obsluze. O získaný prostor jsou rozšířeny chodníky, které tak poskytují dost prostoru pro nové stromy, lavičky, předzahrádky a různé aktivity obyvatel. Přístup do ulic Košická a Krymská je nově veden středem prostoru, jednou obousměrnou komunikací. Parkovací stání jsou nově zorganizována oboustranně podél tramvajové trati. Před domy je vymezen koridor umožňující příjezd vozidlům místních obyvatel a zásobování v režimu pěší zóny. Cílem je přilákat obyvatele a udržet je
v příjemném prostředí, zvýšit jeho atraktivitu a tím podpořit obchodní aktivity v přilehlých domech.
(3) Kostel Sv. Mikuláše
Kostel ve Smolenské ulici (z roku 1704) je v kontextu Vršovic důležitou stavbou. Stávající řešení okolního veřejného prostoru tomu však neodpovídá. Nový návrh počítá se zvýšením vozovky Smolenské ulice na úroveň přilehlých chodníků. Vjezd pro obyvatele, návštěvníky
a zásobování je umožněn v režimu obytné zóny, parkování je s výjimkou
předprostoru kostela v maximální možné míře zachováno. Předkostelí je rehabilitováno jako komorní prostranství pro setkávání (nejen věřících) a je vymezeno zábranami ve formě kamenných kostek, které mohou zároveň sloužit k posezení. Mezi kostelem a ulicí Moskevská je obnoven malý park – sad s pravidelným rastrem stromů, jak je zachycen na sto let
starých fotografiích. Stávající parčík za kostelem je doplněn o lavičky a zpevnění stávajících pěšin. Cílem je důstojně upravit prostor kolem
nevýrazného, ale hodnotného kostela a zapojit ho do života na Moskevské ulici.
(4) Vršovické náměstí
Vršovické náměstí je dnes značně nesourodým územím, které jen těžko
naplňuje význam náměstí. Funguje hlavně jako obrovská nepřehledná křižovatka několika sbíhajících se komunikací s obtížnou pěší prostupností, nenabízející žádnou hodnotu kvalitního městského života.
V nově navrhované podobě jsou plochy komunikací minimalizovány na nezbytně nutnou míru pro zajištění dopravní obsluhy území. Rozdrobené plochy pro pěší jsou sloučeny do jednoho pobytového prostoru – náměstí. Cílem úprav je snaha jasně a přehledně upravit tok dopravy a nově definovat Vršovické náměstí ve vazbě na sokolovnu. Velký společenský a kulturní potenciál sokolovny je poté možné více zapojit
do života ve veřejném prostoru vytvořením moderního, živého náměstí.
(5) Moskevská ulice (mezi Holandskou a Minskou)
Moskevská ulice si v této části zachovává fungující skladbu obchodů a služeb, a to především díky poloze v centru čtvrti, povrchové veřejné dopravě, okolní husté zástavbě a také díky absenci velkokapacitního
obchodního centra v blízkém okolí. Problémem je neuspořádanost prostoru a absence bezkolizního systému zásobování, které je v území velmi intenzivní. Cílem je uspořádat veřejný prostor bez výrazných zásahů do jeho obchodní funkce. Zajistit dostatečné zásobování obchodů. Umožnit nakupujícím bezpečný a co nejpříjemnější a nejsvobodnější pohyb ulicí.
Po první etapě (dle mapky oblasti 1 až 5) v navazující etapě pak dojde k rekonstrukci těchto prostor:
(6) Park Rangherka
Zelený svah pod Rangherkou (vršovický Zámeček) působí dojmem „zbytkové zeleně“ a prakticky tvoří bariéru průchodu z Moskevské k Rangherce a Heroldovým sadům. V parku je nově navržena hustá síť
pěších cest, plošin a teras s lavičkami pro pohodlné procházení se, pozorování čilého života dole na ulici a dálkové výhledy směrem k pankrácké pláni.
(7) Náměstí Svatopluka Čecha
Náměstí Svatopluka Čecha s kostelem sv. Václava od architekta Josefa Gočára, který je odborníky považován za jednu z nejzdařilejších funkcionalistických církevních staveb v ČR, je nejvýznamnějším veřejným prostorem Prahy 10. Jeho potenciál ovšem téměř není využit. Centrální plocha spojující zastávky veřejné dopravy s kostelem je pouze nástinem
budoucího možného směru fungování území. K jeho realizaci v rámci rekonstrukce ulice Moskevská nedojde, protože si uvědomujeme, že území tohoto významu si zaslouží vlastní samostatné zpracování.
(8) Minská ulice
Uspořádání provozu v Minské ulici je omezeno existující tramvajovou smyčkou. Ulice je degradována na pouhý průjezdní prostor městské dopravy a chodníky jsou omezovány parkujícími auty. V nové úpravě je průjezdný profil ulice zúžen na minimum nutné pro průjezd a odstavení vozů městské veřejné dopravy. Šikmá parkovací stání na chodnících
jsou odsunuta dále od domů a snížena na úroveň vozovky. Nově přibyla stromořadí po obou stranách ulice. Stromy rozčleňují řadu parkujících aut, a chodcům tak usnadňují průchod. Nelegální parkování v ústí Minské ulice do Vršovické je uspořádáno a doplněno městským mobiliářem a zelení. Cílem úprav je jasně vymezit hranice prostorů určených pro parkování a pro pěší a podpořit zatím nesmělé snahy obchodníků při severní straně ulice vytvořit přívětivější veřejný prostor před jejich
výlohami či předzahrádkami restaurací.
Kde najdete další informace?
- • 21. listopadu – spuštění webové prezentace na stránkách úřadu www.praha10.cz
- • od 28. listopadu – zahájena výstava ve Středisku územního rozvoje v ÚMČ Vršovická 68
- • 5. prosince – prezentace architektonické
studie přímo na Moskevské ulici
Ptáme se starosty Milana Richtera:
Z čeho vychází nápad rekonstruovat zrovna Moskevskou? Jak souvisí zamýšlená rekonstrukce s rekonstrukcí, kterou připravuje město a dotkne se tramvaje, kanalizace atd. Přinese sdružení těchto prací úsporu nákladů? Mohou občané přispět svými podněty, dokdy a kam?
„Městská část Praha 10 dlouhodobě usiluje o funkčnější a hezčí veřejná prostranství. Do jejich přetváření se ale snažíme co nejvíce zapojovat i naše obyvatele. I proto jsme v roce 2008 připravili a zahájili dlouhodobý projekt s názvem Společně měníme, v jehož rámci jsme se obyvatel formou dotazníků i osobních setkání ptali, jaké mají na budoucnost veřejných prostor názory. Velký zájem veřejnosti mě osobně velmi mile překvapil. Díky němu jsme získali nejen konkrétní připomínky, co je třeba zlepšit, ale i množství obecných přání a návrhů na řešení. Veřejný prostor podle našich představ znamená prostor pro veřejný život a to považujeme za jeden ze základů fungující společnosti a vytváření dobrého a příjemného místa pro život. Možnost vyjít ze svého domu či bytu a pobývat venku společně s ostatními je pro nás základním rysem veřejného prostoru. Je tím, co odlišuje město od prostého nahromadění budov. Z výsledků dotazníkových šetření i veřejných setkání vyplynuly i žádosti o zklidnění některých ulic na území naší městské části. Nejvíce byla v této souvislosti miňována ulice Moskevská.
Proto jsme nechali zpracovat urbanisticko-architektonický návrh nové podoby uvedené ulice, jejího nového využití a fungování. Městská část si je vědoma historie Moskevské ulice a jejího současného významu
pro život ve Vršovicích. Považujeme ji za výkladní skříň naší městské části, a proto ji chceme mít živou a krásnou. V roce 2012 bude z důvodu havarijního stavu vodovodního řadu, kanalizační stoky, plynových rozvodů a tramvajové trati v ulici Moskevská prováděna celková rekonstrukce ze strany správců uvedené technické a dopravní infrastruktury. Díky těmto úpravám budou prováděny stavební zásahy po celé délce Moskevské ulice, čehož bychom rádi využili a komplexně uvedený veřejný prostor přebudovali. Získáme tím všichni ojedinělou příležitost upravit uvedenou ulici tak, aby došlo k co nejmenšímu obtěžování v lokalitě bydlících či pracujících lidí. Dalším důvodem je samozřejmě významná finanční úspora, které se díky sdružení rekonstrukcí dosáhne. Rozhodli jsme se proto představit veřejnosti vizi možné podoby veřejného prostoru Moskevské ulice a souvisejícího okolí. Budeme rádi za váš zájem, jakékoli připomínky i diskuzi k budoucí podobě ulice.
Svá vyjádření nám můžete zasílat na e-mailovou adresu spolecne@
praha10.cz, případně prostřednictvím podatelny ÚMČ Praha 10, odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje, referát průzkumů a komunikace s veřejností. Chceme představit jednotlivá konkrétní řešení a společně hledat tu ideální možnou podobu ulice, na kterou pak budeme všichni právem hrdi. Nápady, které nebudou v rozporu s legislativními předpisy a cíli studie, rádi zapracujeme do návrhu. Předpokládané ukončení prací je plánováno na rok 2014.“